Brand in bioreactor van de waterzuiveringsinstallatie Ecco in Dongen

DONGEN - In de bioreactor van de waterzuiveringsinstallatie bij leerfabriek ECCO aan de Vierbundersweg in Dongen heeft in de nacht van zondag op maandag brand gewoed.

De fakkel die gebruikt wordt om biogas af te fakkelen, vatte vlam. Daardoor is de fakkel tijdelijk buiten gebruik en stinkt het de komende dagen af en toe weer naar rotte eieren in Dongen.

De melding kwam rond halfdrie.

Geen gewonden
De brandweer rukte met meerdere wagens uit. Het vuur was snel onder controle, maar de brandweer kon niet voorkomen dat de fakkel beschadigd raakte. Niemand raakte gewond. De fabriek heeft niet stilgelegen.

Volgens de eigenaar van de installatie, het bedrijf Waterstromen uit Lochem, zijn bedradingen doorgebrand en kleppen beschadigd. "We zijn nu aan het kijken op we het biogas op een andere manier in de installatie kunnen verbranden, maar af en toe komt er toch wat gas in de lucht vrij en dat kan stinken", zo zegt een woordvoerder van Waterstromen.

Rotte eierlucht
Waterstromen probeert de onderdelen die kapot zijn zo snel mogelijk te vervangen. Dat kan een aantal dagen duren. En dus zit de Dongense bevolking de komende dagen af en toe weer in de voor hen bekende rotte eierlucht.

Dongen zat jarenlang in de stank die de leerfabriek verspreidde. Tot in 2011 de waterzuiveringsinstallatie werd gebouwd.

Tekstbron: BNdeStem.nl